Virksomheder på Twitter

twitter_business

Twitter har netop lanceret “Twitter 101, a special guide - for business”. Med denne guide kommer Twitter ind på hvordan man som virksomhed kan opnå værdi med 140 tegn. Da virksomheders brug af Twitter herunder sociale teknologier optager mig meget, hvilket Twitterbogen bærer præg af, glæder det mig at Twitter officielt tager stilling til værktøjets kommercielle anvendelse. Deres guide gennemgår hvordan man kommer i gang, sproget, best practise, gode cases og links. Følger man guiden kommer man rigtig godt i gang.

Skal man som virksomhed opnå succes med Twitter, er det væsentligt at man fokuserer på den ønskede værdi frem for teknologien, og med Twitterbogen beskriver vi nogle af de mange veje der kan føre til værdi på forskellig vis. Èn af de oplagte veje er at integrere Twitter i sine eksisterende forretningsprocesser og vigtigst - at man understøtter virksomhedens mål og strategi. Skal man basere sin succes på andet end held og kompetente ildsjæle, er man nødt til at sikre ledelsesopbakning for derved at sikre sig ressourcer til sine Twitter initiativer. I en travl hverdag med knappe ressourcer, fokuserer virksomhederne på “need” = virksomhedens mål frem for “nice” = populær teknologi - din opgave bliver så at foretage denne kobling. Eksempler på kommunikation af forretningsprocesser som Twitter understøtter på bedste vis:

  • Rekruttering
  • Innovation
  • Markedsføring
  • Support og service

Som hovedregel er det de afdelinger som har ekstern kontakt til sine interessenter, der kan opleve størst værdi med Twitter, da en-vejs kommunikationen erstattes af dialog og udvikler sig til relationer.

Vender man blikket indad i organisationen, tilbyder mikroblogging et lignende udbytte som f.eks. videndeling, profilering, optimering og innovation. Med 140 karakterer kan viden hurtigt og enkelt kommunikeres af alle, samtidig med at man opnår fordelene ved at hele organisationen kan følge med i initiativer og resultater. Mikroblogging er en overskuelig og uforpligtende kommunikationsform, sammenlignet med en blog der tager tid at skrive og læse, eller en e-mail som forstyrrer, forpligter og adresseres til få. Ønsker man at udfolde mikroblogging internt i organisationen, anbefales dog andre tjenester såsom Yammer.

Twitter 101 giver en række interessante cases på kommerciel brug af Twitter, og det samme tilstræber vi med fokus på danske virksomheder. Disse cases er ofte opstået fordi en kreativ ildsjæl, har set Twitter som en ideel kanal til at kommunikere om virksomheden. Men med Twitter behøver kommunikationen ikke længere have fundament i virksomhedens markedsførings- eller kommunikationsafdeling, for Twitter handler ikke om direkte salg, reklame eller branding, selv om det kan være en afledt effekt, det handler om at skabe en relation med sine interessenter, herunder nuværende og kommende kunder. Siden relationer fødes af dialog, er det temaet i samtalen der afgør hvilke afdelinger i virksomheden der kan få glæde af at tweete. Det vigtigste er at man brænder for sit produkt, sin virksomhed og ikke mindst for sine kunder. Denne autenticitet skinner igennem til kunderne og er forudsætningen for at de bliver ambassadører, og en direkte kilde til feedback og innovation for din virksomhed.

Ingen virksomhed er for stor eller for lille til at opleve værdi med Twitter, så længe man lytter, lærer og handler, vil ens brug modnes i den optimale retning, hvad end det viser sig at være brugerdreven innovation, support af kunder eller når nye tiltag og produkter lanceres. Det sværeste ved Twitter er ikke at komme i gang, men snarere at blive aktiv hængende til at høste værdien.

Med Twitterbogen "Twitter - massekommunikation på 140 tegn" går vi i dybden med hvordan man som virksomhed integrerer Twitter optimalt, herunder med cases primært fra Danmark. Men da der konstant kommer nye cases til, vil vi meget gerne have et tweet eller en god gammeldags blog kommentar, så vi kan opdatere læserne løbende.

Relaterede blog indlæg: 5 supertip fra Twitterekspert til begyndere The potential of microblogging in organizations