Digital Deltagelse - på KomDag'12

Det er altid en fornøjelse at komme ind i Koncerthuset i DR Byen, og den 20. november stod jeg der igen, ikke for at høre musik så englene synger, men for at tale om Digital Deltagelse på KomDag'12, Kommunikationsforeningens årlige konference for mennesker der arbejder med kommunikation.

Vi er nået et modenhedsstadie indenfor digitale medier, som betyder at vi ikke længere (i samme grad) behøver at fortælle om hvordan Twitter og Facebook m.fl. kan anvendes kommercielt, nu er det nogen helt andre spørgsmål der stilles. 66% af danske virksomheder anvender i dag sociale medier til at styrke deres forretning, men når man har oprettet en kommerciel profil på Facebook, LinkedIn eller Twitter, så kommer det næste spørgsmål - hvordan skaber vi så deltagelse? Alt for mange virksomheder glemmer at de befinder sig på en social platform hvor relationer og samtaler er i centrum. I stedet for at understøtte den kultur og det sprog der anvendes på det enkelte medie, kopierer de alt for ofte deres marketingskampagne ud på deres sociale profiler - uden den store effekt.

KomDag'12 har skrevet et indlæg fra min præsentation, så her kan du læse meget mere om mine erfaringer og anbefalinger til at skabe deltagelse på virksomhedens digitale platforme. Jeg har desuden delt min præsentation på Slideshare.

Hvis du kender andre gode anbefalinger eller cases til digital deltagelse, må du meget gerne dele dem!